INVOERING NIET VERSCHENEN TARIEF
Niet verschenen tarief
​
Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts of praktijkmedewerkers verschijnen. Met ingang van 1 oktober 2017 hebben wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘niet verschenen tarief ingevoerd.
​
Waarom een ‘niet verschenen zonder bericht’ tarief?
Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur. In de tijd, die bij uw huisarts voor u stond gereserveerd, had uw huisarts ook iemand anders kunnen helpen. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.
​
Kunt u niet op uw afspraak komen?
Meldt dit dan uiterlijk 1 werkdag van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente. De afspraak wordt dan uit onze agenda verwijderd, u kunt vaak direct een nieuwe afspraak bij ons maken en wij kunnen een andere patiënt helpen. Er wordt dan natuurlijk géén niet verschenen tarief berekend.
​
De hoogte van het niet verschenen tarief
​
Het niet verschenen tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. De tarieven van het niet verschenen tarief zijn €14,50 voor een consult. Voor een dubbel consult €29,- en voor een lang consult bij POH €43,50. Deze tarieven gelden zowel voor afspraken bij de
huisarts als bij de POH en assistenten. De tarieven zijn volgens het prijspeil van 2024.
​
Hoe werkt het?
U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag per post thuis. Indien de rekening voor een volgende afspraak nog niet is betaald, dan moet u het bedrag contant/via pin aan de praktijkbalie afrekenen, voordat de afspraak door kan gaan.
Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de Niet verschenen factuur niet.
​
​