INVOERING NIET VERSCHENEN TARIEF 

Niet verschenen tarief

Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts of praktijkmedewerkers verschijnen. Met ingang van 1 oktober 2017 hebben wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘niet verschenen tarief ingevoerd.

Waarom een ‘niet verschenen zonder bericht’ tarief?

Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur. In de tijd, die bij uw huisarts voor u stond gereserveerd, had uw huisarts ook iemand anders kunnen helpen. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.

Kunt u niet op uw afspraak komen?

Meldt dit dan uiterlijk 1 werkdag van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente. De afspraak wordt dan uit onze agenda verwijderd, u kunt vaak direct een nieuwe afspraak bij ons maken en wij kunnen een andere patiënt helpen. Er wordt dan natuurlijk géén niet verschenen tarief berekend.

De hoogte van het niet verschenen tarief

Het niet verschenen tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. De tarieven van het niet verschenen tarief zijn 14,50 euro voor een consult. Voor een dubbel consult 29 euro en voor 30 minuten consult 43,50 euro. Deze tarieven gelden zowel voor afspraken bij de huisarts als bij de POH en assistenten.

Hoe werkt het?

U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag per post thuis. Indien de rekening voor een volgende afspraak nog niet is betaald, dan moet u het bedrag contant/via pin aan de praktijkbalie afrekenen, voordat de afspraak door kan gaan.

Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de Niet verschenen factuur niet.